Travel

Am vizitat Malta de Crăciun

Ca multe țări mediteraneene, și Malta este o locație bună de vacanță în orice perioadă a anului.

Am ajuns în Ajunul Crăciunului pe aeroportul internațional Luqa. Totul a fost ușor de găsit, semne mari peste tot spre terminalele de autobuz, spre zonele cu bilete. Un card cu 12 călătorii costa 15 euro și putea fi folosit multiplu, așa că am luat doar unul pentru două persoane.

Mai complicat puțin este că se circulă pe dreapta, iar creierului meu i-a luat puțin timp să gândească în oglindă, fără să creadă că e pe contrasens.

Ziua 1 – Gozo

Am ajuns pe la prânz, și cum nu stăteam decât 3-4 zile, ne-am gândit să mergem direct pe Gozo, una din insulele importante ale Maltei, pe lângă Comino. Gozo este cea mare, iar cea mică de sub este Comino.

Am luat autobuzul X1 spre Cirkewwa, de unde urma să luăm feribotoul spre Gozo. Erau puțini oameni prin terminalul din Cirkewwa, am vrut să ne luăm bilete, dar un angajat ne-a trimis direct pe vas. Încă nu știu dacă este clandestin sau nu ce am făcut. Tot din Cirkewwa puteai pleca spre Insula Comino. Ulterior am aflat că în zona de mare prin care am trecut se află epavele unor nave scufundate intenționat pentru a crea recifuri artificiale pentru scufundări.

Până în 2017 Gozo avea un simbol faimos, un arc de piatră care forma o fereastră prin care vedeai Malta. S-a prăbușit după o furtună violentă, dar insula încă are peisaje frumoase de oferit.

azure window

Azure window, acum dărâmată. Sursa foto: wikipedia

Azure window, Tieq tad-Dwejra, apăruse în multe emisiuni TV și a fost chiar decor în primul episod din Game of Thrones, împreună cu alt oraș al Maltei despre care voi vorbi mai jos. La GoT nu m-am uitat, dar am aflat că lumea vine aici să viziteze platourile de filmare din Gozo și Mdina.

Pe feribot a fost liniște și soare, iar călătoria a durat cam 30 de minute.

Ajunși în Gozo am făcut o plimbare și a fost totul foarte seren, cu muzică de Crăciun în difuzoare.

Ne-am întors seara, și de data asta am dat 4.5 euro pe un bilet înapoi.

Din Cirkewwa spre Sliema am așteptat un autobuz în acest peisaj:

De menționat despre Malta că orașele sunt foarte apropiate, poți traversa insensizabil granițele. Acum ești în Mdina și imediat în Valetta.

Cazarea noastră era în Sliema, pe o stradă elegantă, St Helen. Ne-am ales o locuință cu structură tradițională, transformată în Airbnb, care avea și o curte micuță.

În prima seară am făcut o cină mică de Crăciun și am ascultat colinde.

Ziua 2 – and so this is Christmaaaas

Am făcut o plimbare lungă spre saint Julian’s, faimos din filme și pentru că este cel mai popular orășel, cu multe baruri, restaurante și viață de noapte.

A fost cea mai atipică zi de Crăciun din viața mea.

Am fost pe Tigne Bridge, și pe o plajă cu stânci unde erau familii și grupuri de prieteni la picnic. Am băut cafea sub podul din centrul Saint Julian și ne-am întors acasă pe jos, pe malul apei.

Ziua 3 – Mdina

Ce nu știam de la început despre Malta este încărcătura istorică. Pe lângă climă și zone de agrement, sunt multe monumente arhitecturale și istorice, –  trei situri din Patrimoniul Mondial UNESCOHipogeul Ħal-Saflieni, orașul Valletta, și șapte Temple Megalitice, care sunt unele dintre cele mai vechi structuri din lume.

Noi am vrut să vedem Mdina. Fostă capitală a Maltei, este un oraș din piatră, cu clădiri elegante, palate și biserici, medieval îmbinat cu baroc. Este plăcut să te rătăcești pe străzile de aici. Sunt câteva magazine, restaurante, o panoramă a orașului și chiar și turiști în căruțe trase de cai pe străduțe înguste pietruite… asta e cam oribil.

Tot aici am încercat ftira, un sandviș tradițional maltez care a fost suprem. Recent am aflat că acest sandviș se află în patrimoniul intangibil UNESCO.

Ftira, sandviș tradițional

Bucătăria malteză mai este recunoscută pentru felurile de mâncare cu carne de iepure, fasole, pește.

În aceeași zi ne-am gândit că avem timp să mergem la Dingli Cliffs, dar am ratat ultimul autobuz, așa că am ajuns în Valetta. Era super aglomerat, gălăgie, un târg de Crăciun, proteste, nu cea mai de dorit atmosferă.

Ne-am întors în Sliema cu feribot, 1.50 drumul de cam 10 minute. Voiam să încercăm și varianta pe apă, fără să mai ocolim cu autobuzul.

Ruta Sliema – Valetta

Valetta

Înapoi în Sliema

Ziua 4

După decazare, am trecut dimineața prin Valetta să mai explorăm ce nu am văzut. După o plimbare în care tot nu am fost impresionați, ne-am dat seama că ne ajunge timpul să vedem Dingli Cliffs, așa că am luat un autobuz spre Sigewi. Era atmosferă de Crăciun și se auzea asta prin boxe.

Am petrecut la Dingli Cliffs câteva ore minunate. Nu știu dacă pozele fac dreptate unui așa loc rupt din soare.

De unde te lasă autobuzul, poți merge și spre sud și spre nord să vezi alte puncte ale panoramei. Punctul culminant este o fereastră formată în stâncă.

După-amiază ne-am dus spre aeroport, and that was it!

Malta mi s-a părut multiculturală, și malteza suna tot așa, un amestec familiar. Cred că părțile preferate au fost natura la orice pas, vremea perfectă pentru plimbări și orașele care nu au fost pline de turiști. M-aș întoarce pentru alt Crăciun, sau poate într-o primăvară ca să văd și Comino.